زری خوشکام (زهرا حاتمی) بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی، فیلمساز، جمعه، ۲۸ اردیبهشت، در ۷۶ سالگی درگذشت.

خانم خوشکام متولد ۱۳۲۶ و ستاره سینمای ایران در دهه ۵۰ خورشیدی بود. هنرپیشگی را از سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم «آدمک» آغاز کرد و با نقشش در فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه»، مقابل ناصر ملک مطیعی، در سینما شناخته شد. او از معدود بازیگران زن سینمای ایران بود که در سکانس‌های برهنه ظاهر شده بود.

زری خوشکام پس از ازدواج با علی حاتمی، کارگردان فقید، و به دنیا آوردن فرزندشان لیلا در سال ۱۳۵۱ از سینما دور شد و تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ فقط در یک نقش در سریال «سلطان صاحبقران» بازیگری کرد.

علی حاتمی، لیلا حاتمی، زری خوشکام

او پس از انقلاب به جز چند سکانس در سریال «هزاردستان»، که آن‌هم در هنگام پخش سانسور شد، خانه‌نشین بود و به گفته خودش ۳۰ سال ممنوع‌التصویر شد.

در سال ۱۳۷۶ و در آخرین فیلم همسرش «جهان‌پهلوان تختی»، که ناتمام ماند، با نام «زهرا حاتمی» در چند صحنه «افتخاری» بازی کرد؛ نامی که پس از ازدواج با همسرش با آن خوانده می‌شد.

خستین حضور جدی زری خوشکام در سینمای بعد از انقلاب، که باز هم با نام زهرا حاتمی بود، در فیلم «سیمای زنی در دوردست»، به کارگردانی دامادش، علی مصفا، در سال ۱۳۸۲ و «در دنیای تو ساعت چند است؟» در سال ۱۳۹۳ بود که با دخترش، لیلا، همبازی شد. سپس در فیلم‌های «شعله‌ور» (به کارگردانی حمید نعمت‌الله، ۱۳۹۵) و «طلاخون»، (ساخته ابراهیم شیبانی، ۱۳۹۹) بازی کرد. در تبلیغات این دو فیلم دوباره از نام زری یا زهرا خوشکام برای او استفاده شد.

زری خوشکام و لیلا حاتمی

خانم خوشکام در زمان اکران «در دنیای تو ساعت چند است؟» در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «حضور دوباره در سینما آرزوی من بود. اصلا نمی‌توانستم از سینما دور باشم. ٣٠ سال اصلا اجازه نداشتم جلو دوربین بیایم. مرا ممنوع‌الچهره کرده بودند.»

علی حاتمی و زری خوشکام

زری خوشکام در همان مصاحبه به روزنامه شرق درباره دور شدنش از سینما پس از ازدواج با علی حاتمی گفت:

«من درواقع قبل از ازدواجم، فقط حدود یک‌سال در سینمای ایران کار کردم. سال ۵۰ که ازدواج کردم، انقلابی در خودم به‌وجود آوردم. شرط ازدواجمان این نبود که کار نکنم، اما هر دو ترجیح دادیم فقط در کار‌های علی حضور داشته باشم. ما می‌خواستیم کانون گرم خانواده تشکیل دهیم. به‌خصوص که من سه ماه بعد از ازدواجم هم باردار شدم و دیگر نتوانستم تا مدتی کار کنم. همان زمان که ازدواج کردیم، ۱۵ قرارداد ۲۰۰ هزار تومانی داشتم که آن زمان قرارداد‌های واقعا گرانی محسوب می‌شد.»
برای مطالعه بیشتر:

ترانه علیدوستی؛ بانوی سینمای ایران و مبارز حقیقت

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید

«وقت بلوغ» سهراب شهید ثالث؛ روزمره‌گی زندگی یک پسر بچه با مادری که کارگر جنسی است

زری خوشکام و لیلا حاتمی

او درباره آغاز ممنوع‌التصویری در میانه ساخت شهرک سینمایی و تولید سریال هزاردستان گفت: «نیمی از کار را فیلم‌برداری کرده بودیم و من نقش مقابل آقای انتظامی را بازی می‌کردم. یک‌دفعه نامه‌ای به دست آقای حاتمی از شبکه رسید که از ممنوع‌بودن نمایش چهره من خبر می‌داد و در آن گفته شده بود دیگر من در ادامه پروژه همکاری نداشته باشم.»

خانه سینما اعلام کرده که خاک‌سپاری او فردا، ۲۹ اردیبهشت، در قطعه هنرمندان در بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.