وقتی می گوییم فیلمی ساخته ی استنلی کوبریک است، یعنی درواقع داریم از یک استاندارد فوق العاده بالا در فیلم در سازی حرف می زنیم. کارگردانی بی نهایت وسواسی در تمام زمینه های ساخت فیلم. وقتی از دکوپاژ در سینما حرف می زنیم استنلی کوبریک در چنان جایگاه رفیعی قرار می گیرد که کمتر فیلم و کارگردانی را می توان در چنین سطحی از استادی تصور کرد.

فیلم های کوبریک اندکند،

اما همین تعداد کلاس درسی اند برای هر فیلم سازی. یکی از ویژگی های کوبریک، این است که ژانرهای مختلف سینمایی را تجربه می کند، و جالب آنکه هر ژانری را چنان تغییر می دهد و مال خود می کند که ماهیت ژانر دیگر آن چیزی نیست که بود.

لایه هایی از طنز، طنز سیاه و شوخی

غلاف تمام فلزی، درواقع حضور استاد در ژانر جنگی است. از ویژگی های مهم استنلی کوبریک این است که در فیلم هایش از لایه های طنز، طنز سیاه و شوخی، شوخی های کلامی و هزل و حتی پارودی به استادی تمام بهره می گیرد. فرقی ندارد که در کدام ژانر سینمایی است. در غلاف تمام فلزی نیز شاهد لایه هایی مشخص و بسیار عمیق کوبریک از طنز و هزل هستیم. درواقع کوبریک در ژانری جنگی یک فیلم ضد جنگ می سازد. و از اثرات مخرب جنگ بر روخ و روان سربازان می گوید.

فیلم که در سال ۱۹۸۷ ساخته شده است، مربوط به دوران جنگ ویتنام است. سربازانی که باید برای کشتن و کشته شدن تعلیم ببینند. در بخش اول فیلم با آموزش نیروهای داوطلب مواجه می شویم. که در خشونت مطلق در حال آموزش گرفتن هستند.


بیمه مسافرتی با پانزده سال سابقه در ایران و کانادا به همراه خدمات ویژه از درب منزل : مشاوره تلفنی

والدین، سوپر ویزا، تحصیلی، کاری، توریستی


 

در بخش دوم یکی از داوطلبان به نام جوکر را می بینیم که به عنوان گزارشگر جنگی در ویتنام به همراه عکاس خود حضور دارد. جوکر درواقع نماد انسان است. کسی که از صلح حرف می زند و برای جنگ داوطلب شده است.

بازیگران: متیو موداین، آدام بالدوین، وینست دن آفریو، آز لی آرمی، دوریان هاروود، آرلیس هاوارد


اینک توجه شما را به دیالوگ اصلی فیلم جلب می کنم:

سرهنگ: اون نشانِ روی سینه‌ات چیه؟

جــوکــر: نماد صلح قربان.

سرهنگ: رو کلاهت چی نوشته؟

جــوکــر: متولد شده برای کُشتن، قربان!

سرهنگ: نماد صلح روی سینه‌ات، و اون شعار روی کلاهت! این‌ یه جور شوخیه مسخرست؟

جــوکــر: خیر قربان.

سرهنگ: خب پس اون چه معنایی میده؟ سوالمو جواب بده وگرنه در قبال انسانیت مسئول خواهی بود!

جــوکــر: فکر میکنم این نشان دهنده‌ی ماهیت متضاد انسان هاست، قربان.

برای مطالعه بیشتر :

یک فیلم یک دیالوگ: موسیو وردو

یک فیلم یک دیالوگ: قطار فراری