حادثهٔ قریب‌الوقوع ( Hus i helvete) نام فیلم درامی به کارگردانی سوسن تسلیمی در سال ۲۰۰۲ است. داستان این فیلم دربارهٔ تقابل فرهنگی میان دو نسل از مهاجران در یک خانواده در کشور سوئد است. در خانواده‌ای ۶ نفری متشکل از یک مادربزرگ، پدر، مادر، ۲ دختر و ۱ پسر، یک عروسی در راه است: عروسی دختر کوچکشان «گیتا». پدر خانواده که بیکار است، قدرت و اختیار سنتی خود را، مدتی است که از دست داده است و از این موضوع خشنود نیست، با اینحال هنوز سعی می‌کند فرزندانش را تحت کنترل خود داشته باشد و عقاید و ارزش‌های خود را، به آنان بقبولاند.

منتقدین این فیلم می گویند که سوسن تسلیمی با ساختن و بر روی اکران بردن این فیلم تصویری زشت از ایران و ایرانی به نمایش گذاشته است اما مشوقان و طرفداران این فیلم که اکثرا از طیف جوانان تشکیل شده اند می گویند دیگر واقعا وقت آن رسیده بود که فیلم ایران را از چنگال دروغپردازی ها و ریاکاریه ای سنتی و قید و بندها رها کرد وقتی چنین زبانی در جامعه اطراف ما وجود دارد این نوعی ریاکاری است که آن را مخفی کنیم و سوسن تسلیمی تنها کسی بود که جرات انجام چنین کاری را داشت.

هنرپیشه های فیلم “حادثه قریب‌الوقوع ” از جمله ملینا کینامن, حسن بیرجندی, کارولین رااف, ملیز کارلگه, بی بی عزیزی, اولا نورل, دنیس اوندر و هنرمند نوجوان امید متقی که نقش پسر خانواده را بازی میکرد هستند. این در مطبوعات و تلویزیون سوئد نیر مورد توجه گسترده قرار گرفت و برنده جشنواره فیلم مونترال شد.



بانوی کارگردان

سوسن تسلیمی متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۸ در رشت است. پدرش خسرو تسلیمی (مدیر تولید و تهیه‌کننده)، مادرش منیره آخوندنیا (تسلیمی) (بازیگر) و برادرش سیروس تسلیمی (فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده و بازیگر) هر چهار نفر از چهره‌های عرصهٔ فیلم و تئاتر می‌باشند. او فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و در ضمن تحصیلات خود را در سال ۱۳۵۲ در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند و با داریوش فرهنگ (بازیگر و کارگردان) ازدواج کرد که این ازدواج به جدایی انجامید. تسلیمی قبل از سینما به عنوان بازیگر تئاتر فعال بود و با گروه «بازیگران شهر»، «تئاتر پیاده» و تئاتر «چهار سو» و کارگردانانی چون آربی اوانسیان، داریوش فرهنگ، هرمز هدایت، مهدی هاشمی، بیژن مفید و بهرام بیضایی همکاری می‌کرد.



تماشا کنید


شروع فعالیت در سینما با چریکه تارا

فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم چریکه تارا (بهرام بیضایی) در سال ۱۳۵۷ شروع شد که بازی او در این فیلم، در جشنواره سن سباستین مورد تقدیر قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۶۳ در مجموعه سربداران ساخته محمدعلی نجفی بازی کرد. تسلیمی، در این مجموعه نقش «فاطمه» را بازی کرد که زن پرقدرتی بود. او مردپوشی می‌کرد و سوار اسب می‌شد و رهبر گروهی از جنگجویان بود. در سال ۱۳۶۴، در گیرودار جنگ ایران و عراق، تسلیمی ایده فیلم باشو غریبه کوچک را در طرح کوتاهی، با بیضایی در میان می‌گذارد و او هم که در آن زمان در اندیشه ساخت فیلمی دربارهٔ بچه‌ها بوده، آن را می‌پذیرد و پرورش می‌دهد. باشو غریبه کوچک، در سال ۱۳۶۹ و در زمانی که سوسن تسلیمی در سوئد به سر می‌برد، پس از پنج سال توقیف، اکران شد.

 

مهاجرت به سوئد

تسلیمی در سال ۱۳۶۶ به سوئد مهاجرت کرد. اولین فیلمی که در سوئد بازی کرد فیلم «مرز» به کارگردانی رضا پارسا بود. در سال ۱۳۷۰ اولین تئاتر خود در سوئد به نام «مده‌آ» که کارگردانی و نوشتن متن و بازی آن همه به عهدهٔ خود او بود را به روی صحنه برد که این نمایش‌نامه از آثار کلاسیک یونان و اساطیر یونانی اقتباس شده بود و خود با کمک ماسک‌های مختلف آن را بازی کرد. پیش از این کار در تئاتری به نام «آنگرد» بازی کرده بود.

از سال ۱۹۹۹ میلادی تا ۲۰۰۲ میلادی جزو هیئت مدیره مهمترین مرکز تصمیم گیرندهٔ فیلم سوئد، انیستیتوی فیلم سوئد، بود؛ و هم‌اکنون در وزارت فرهنگ سوئد از اعضای هیئت مشاورین تئاتر می‌باشد. همچنین تدریس بازیگری نیز از فعالیت‌های وی در سوئد است. وی نمایشنامه‌های زیادی در سرتاسر سوئد اجرا کرده‌است که اکثر آن‌ها به زبان سوئدی اجرا شده‌اند. او از سال ۱۹۹۹ میلادی دیگر در تئاتر بازی نکرد.

بانوی کارگردان | شیرین نشاط : زنان بدون مردان

او اولین فیلمی که کارگردانی کرد فیلم حادثه قریب‌الوقوع بود که در جشنوارهٔ فیلم گوتنبرگ به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد و بعد از آن بیشتر به کارگردانی پرداخت.

او سه فیلم سریالی برای تلویزیون سوئد کارگردانی کرد که یکی از آن‌ها که فیلم یک ساعته‌ای به نام «عشق، عشق، عشق» که در مورد زندگی یک مادر و دختر سوئدی است بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. سپس فیلم چهار ساعته «بازداشتگاه» را کارگردانی کرد. وی همچنین در طول این مدت علاوه بر کارگردانی فیلم چندین نمایش‌نامه تئاتر را نیز کارگردانی کرد که «مدیرعامل» از جدیدترین کارهای او در زمینه تئاتر است

تسلیمی ماندگارترین بازی‌هایش را در چهار فیلم بهرام بیضایی چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک و شاید وقتی دیگر ارائه کرده‌است و از مکرّرترین بازیگران بیضایی به‌شمار می‌رود. کتابی با عنوان اسطوره مهر دربارهٔ زندگی و آثار او به کوشش بی تا ملکوتی توسط نشر ثالث به چاپ رسیده است.