استفاده از مطالب، تصویرسازی ها، عکس ها، فیلم ها و پادکست ها با ذکر منبع و لینک مستقیم به وب سایت پلاك 52 بلامانع است.
اگر کتابهای قطور و مرجع تاریخ تئاتر را از نظر بگذرانیم؛ میبینیم که یا هیچ اشارهای به نمایش و تئاتر ایران نشده یا اگر هم شده باشد، اشارهای مختصر و گذراست. یکی از بزرگترین دلایل آن، نبود منابع و مستنداتی است که لازمهی کار یک تاریخنگار است؛ اما نمایش در ایران توانسته بر این محدودیت فائق آید. این کتاب جامعترین کتابی است که در این حوزه نوشته شده است. بهرام بیضایی با اینکه هدفش از این مطالعات کاملاً شخصی بوده و این پروژه را بهقصد کتاب نوشتن شروع نکرده، به نتیجهی ارزشمندی دست یافته است.
بخش اول، «مقدمات» است؛ جایی که ابتدا ریشههای نمایش را بهطورکلی بررسی میکند. چه در ایران و چه در یونان و چه در هند باستان، نمایش در آغاز از دین سرچشمه گرفته است. پسازآن به علل عدم توفیق نمایش در ایران میپردازد. علتهایی چون حکومتهای استبدادی پیدرپی و جنگهای بیامان و مهمتر از همه اینکه عمدهی نمایشها در دست مردم و عوام بودهاند.
تاتر نمایش در ایران اثری در پاسداشتِ بهرام بیضایی که بر اساس کتابی با همین عنوان از وی اجرا میرود.
دراماتورژ، کارگردان اثر با اجرای گوشههایی از گونههای نمایش ایرانی، تماشاچی خود را با سیر تاریخ همراه کرده است.
تماشا کنید :
هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز
مخاطب در این اجرا شاهد تاریخنگاری مصور و بخشهایی از انواع گونههای اجرایی چون «نقالی»، «تعزیه»، «تعزیهی مضحک»، «خیمهشب بازی» و «نمایشهای شادیآور» است.
تماشا کنید :
برای تماشای رایگان این نمایش تا تاریخ آخر جولای ۲۰۲۳، از کد saeedmomtazi
در سبد خرید خود استفاده کنید :
حامی این برنامه :